Inleiding op de cursus in LUISTEREN IN TIJDEN VAN CRISIS
In het FD van afgelopen zaterdag las ik in de column van Brenda van Osch de tekst “ik hoor je wel, maar ik luister niet”.
Die tekst was voor mij het startsein van wat ik je de komende dagen aanbied:
Een cursus LUISTEREN IN TIJDEN VAN CRISIS. In zeven delen.
Waarom ik dit doe? Eigenlijk heel simpel. Het kwam in me op en het voelde goed om te doen.
Om twee redenen:
- Ik wil stress de wereld uit.
Communicatie en stressmanagement zijn de essentiële onderdelen van mijn werk, mijn vak.
En het is mijn passie. Want ik wil stress de wereld uit. Een groot deel van miscommunicatie ontstaat door niet-luisteren. Uit onderzoek blijkt dat 80% van de problemen van organisaties en zeer waarschijnlijk ook daarbuiten veroorzaakt wordt door miscommunicatie. Door het wel horen, maar niet luisteren; niet willen luisteren; niet kunnen luisteren; niet echt goed luisteren. Of wel luisteren, maar er niets mee doen.
Ik heb verstand van dit onderwerp en het is mijn doel om jou, met wat ik je bied, te helpen om de coronacrisis, waar we nu met zijn allen middenin zitten, zo snel en zo goed mogelijk te tackelen. Met inzichten en tools voor jezelf, voor de mensen om je heen, voor jouw bedrijf; etc..
- Ik heb er nu tijd voor.
Omdat mijn bedrijf op dit moment ‘even op zijn gat ligt’- want al mijn trainingen, workshops en teamcoachingsessies zijn logischerwijs uitgesteld vanwege de heersende protocollen – en ik niet stil kan zitten en dat wat er gebeurt over mijn kant kan laten gaan (zie oorzaak 1), bied ik je deze cursus aan. Ik maak hier graag tijd voor.
In de loop van komende dagen ontvang je dus van mij de cursus in zeven delen via mijn LinkedIn-account en via mijn Facebook-account. En wil je de cursus persoonlijk in jouw mailbox ontvangen, laat het me dan even weten via info@hjtc.nl, dan zet ik je op de verzendlijst.
Vandaag DEEL 1: LUISTEREN
Gisterenochtend kreeg ik een NL-alert met de tekst: “Houd 1,5 meter afstand.”
Deze tekst hebben we de afgelopen dagen vaak, heel vaak gehoord.
Via #stayhome of #blijfthuis, via onze Premier Mark Rutte, via Kanselier Angela Merkel, zelfs via de Minister van Defensie van Israël, via berichten in kranten, op TV, Facebook en Instagram.
Van alle kanten is de tekst je ‘om de oren gevlogen’.
Dus, zou je zeggen, heldere boodschap.
Nee, blijkbaar niet, want we hebben er niet en masse naar geluisterd, anders was er niet besloten om zojuist het NL-alert uit te doen gaan.
“Ga alleen naar buiten als het nodig is”
Heldere boodschap? Nee, blijkbaar niet.
De Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant waarschuwt “Moet je naar buiten? Volg dan de richtlijnen van het RIVM en spreek elkaar hier ook op aan. Het virus verspreidt zichzelf niet; jij verspreidt het virus”.
De afgelopen dagen werd in de trein, op de stranden en in natuurgebieden, bij de IKEA en Hornbach, om een paar bedrijven te noemen, niet naar die boodschap geluisterd.
Natuurmonumenten zegt “Ga niet de natuur in vandaag”.
Veiligheidsregio Zeeland zegt “er wordt met dovemansoren op onze boodschap gereageerd”.
Er zijn mensen die luisteren en er zijn mensen die niet luisteren.
De boodschap is niet voor iedereen helder.
“Houd zo veel mogelijk afstand van elkaar”
Heldere boodschap? Nee, blijkbaar niet.
Afgelopen week nog in de supermarkt stond mijn schoondochter netjes in haar vak bij de kassa en de meneer achter haar ook. Een van de medewerkers van de supermarkt kwam – zonder iets te zeggen – tussen hen door om winkelmandjes te pakken. Met de vraag: “zou u even aan de kant willen gaan, dan kan ik de winkelmandjes pakken”, zou dit voorkomen zijn.
Het mooie weer nodigt uit om de sloepjes uit de winterstalling te halen en gisteren zag ik meerdere keren mensen gezellig met zijn 3-en, 4-en of zelfs nog meer in een bootje langs komen varen. Een afstand van elkaar van 1,5 meter afstand is in een sloepje echt niet mogelijk. En of het echt nodig is op deze manier naar buiten te gaan, ik heb er zo mijn vraagtekens bij.
Er zijn mensen die luisteren en er zijn mensen die niet luisteren.
De boodschap is niet voor iedereen helder.
Luisteren in crisistijd. Pff, dat lukt niet altijd goed.
Echt kunnen luisteren vraagt om een voor jou heldere boodschap.
Een boodschap waarnaar jij kan luisteren, wil luisteren en in crisistijd moet luisteren.
Een boodschap die, terwijl je het hoort, aankomt. Die jou raakt. Die tot je doordringt.
En het vraagt van degene die de boodschap zegt om afstemming op de ander; om inzichten in ‘the art of adaptable communication’, m.a.w. inzichten in op welke wijze jij je zo kan uiten dat de ander naar je kan luisteren.
Alleen dan bereik je de ander. En motiveer je de ander om datgene wat jij zegt ook zelf uit te dragen. Waardoor dus jouw boodschap aankomt, doordringt en zich verspreidt, helder en krachtig.
In de komende 6 blogs geef ik je inzichten en kennis, zodat jij beter kan luisteren en anderen beter naar jou kunnen luisteren.
Morgen neem ik je verder mee in deel 2: “IK HOOR JE WEL, MAAR IK LUISTER NIET”.
Als je wilt kun je je er vast op voorbereiden. Beantwoord voor jezelf eens de vraag: ‘Hoe werkt dat bij mij eigenlijk; wanneer hoor ik de ander wel, maar luister ik niet?’
Als je de andere zes ‘afleveringen’ van deze cursus niet wil missen, stuur dan een berichtje naar mijn mailadres info@hjtc.nl, dan krijg je ze automatisch in jouw mailbox.
En als je denkt dat deze cursus ook interessant is voor mensen in jouw omgeving, dan zou ik het enorm waarderen als je dit blog wil delen met jouw volgers op social media.
Voor nu, zorg alsjeblieft goed voor jezelf en let vanuit zorgzaamheid op de ander.
Hetty
Hetty Jansen-Verhagen, HJTC
Utrecht, 23 maart 2020
CIL – inleiding en deel 1 (1/7)
Geef een reactie