Het Process Communication Model is een gevalideerd en betrouwbaar model om gedrag te observeren en communicatie en motivatie positief te beïnvloeden. Vanuit een gestructureerde methodiek geeft het helderheid in:
- eigen gedrag en interne communicatie – je wordt je bewust van alle aspecten van jouw eigen persoonlijkheidsstructuur en hoe die op elkaar inwerken
- het gedrag en de communicatiestijl van anderen – je begrijpt de taal, de stijl en de behoeften van anderen
- het waarom en hoe van conflicten en miscommunicatie – je herkent specifieke stressuitingen en je weet wat werkt om wezenlijk verbinding te maken
- het snel en praktisch realiseren van een effectieve communicatie en stressreductie – je bouwt aan duurzame relaties, zowel zakelijk als privé.
PCM gaat uit van types in mensen, waarbij iedereen een unieke persoonlijkheidsstructuur heeft. Deze structuur bepaalt – voorspelbaar – (stress)gedrag én (mis)communicatie.
PCM is ontwikkeld voor NASA en wordt al ruim 40 jaar succesvol gebruikt als een gestructureerde methodiek om samenwerking, lesgeven, leidinggeven, coaching, advisering etc. soepeler en efficiënter te laten verlopen en betere resultaten te behalen. PCM leert hoe je via communicatie écht contact kunt maken met anderen, dus met familie en vrienden, collega’s, klanten, patiënten, leerlingen/studenten.
Het leert hoe je effectief kunt meebewegen met overtuigingen en verschillende inzichten.
En het leert je de efficiëntie van het werk met het plezier van een goede sfeer te combineren. De ruis in de communicatie verdwijnt en maakt plaats voor compassie en actiegerichtheid.
“the single biggest problem in communication is the illusion that it has taken place” George Bernhard Shaw
PCM maakt positief en negatief gedrag van jezelf en van de ander inzichtelijk en leert om feedback te geven op een perfect afgestemde wijze die de relatie versterkt. In het voorkomen van moeizame gesprekken en conflictsituaties is PCM uiterst waardevol.
Daarnaast biedt PCM handvatten om jezelf een spiegel voor te houden en te reflecteren op jouw eigen ontwikkelingspunten, waardoor persoonlijke balans en zelfsturing worden bevorderd.
De tijd was er gisteren niet om je even goed te bedanken. Dus bij deze. Heel, maar dan ook heel erg bedankt voor de training. Buiten het feit dat je een ontzettend leuk mens bent, was dit de eerste training, waarvan ik dacht: ‘’Daar heb ik wat aan’’.
Wat ik altijd mis in trainingen, zijn voorbeelden van situaties. Het is vaak alleen maar theorie. Nou, PCM van Hetty niet. Zo blij dat jij bepaalde types/situaties nadeed, dat maakt het zo veel eenvoudiger om het te snappen. Ik heb nu al zin in september als we doorgaan met de Verdiepingstraining.
Karin van Yperen, gemeente Rotterdam
PCM is succesvol geïmplementeerd o.a. bij multinationals (o.a. ING, Apple, AT&T, L’Oreal, Coca Cola, BMW), zakelijke dienstverlening (o.a. Prorail, NS, KPN, Ziggo), bij gemeentes (o.a. R’dam, A’dam, Utrecht), binnen gezondheidszorg (o.a. UMCU) en onderwijs (o.a. basisscholen, Leonardoscholen, HU, HvA, UU).
Survey
In maart 2021 is een Europese survey uitgebracht op grond van uitgebreid onderzoek door mijn Duitse collega’s gericht op het effect van PCM. Download: PCM Effectiviteitsonderzoek.
In vergelijking met andere trainingen en met coaching is er een significant (hoger) percentage als het gaat om het – na een jaar – nog steeds inzetten van PCM-tools, het beklijven van kennis en inzichten en het effect van het geleerde op een verbindende communicatie, inclusiviteit en intrinsieke motivatie 😊.
Meer informatie?
Dan kun je de digitale algemene PCM brochure lezen. Je kunt ook meer lezen over onze PCM trainingen of branchespecifieke informatie vinden via de knoppen hieronder.
PCM-training PCM gezondheidszorg PCM onderwijs PCM professionele dienstverlening
When you have insight and knowledge about yourself, you are able to connect with others more efficiently
– Hetty Jansen