• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
HJTC logo 2021

HJTC

Hetty Jansen Training en Coaching

  • Home
  • Aanbod
    • Individuele Coaching
    • Bemiddeling
    • PCM Training
    • Teamontwikkeling
    • Workshops
  • Info
    • Over HJTC
    • Hetty Jansen-Verhagen
    • Process Communication Model®
    • Locaties
    • Links
  • Data
  • Inspiratie
    • Blogs
    • Podcasts
    • Artikelen
    • Quotes
    • E-books
  • Contact
  • Resultaatgericht
  • Op maat
  • Verrassend
  • Diepgaand
  • Effectief
  • Gedegen

Beschuldigend gedrag is niet okay, maar voelt voor degene die beschuldigt vaak wel okay

29 februari 2024 door Hetty Jansen-Verhagen

Als er ‘stress op de lijn’ is, dan is er een aantal posities waaruit we “kunnen kiezen”. 

Nou ja, echt kiezen is het niet, want wie je bent bepaalt welke voorkeursposities je inneemt als je stress (lees: onaangename spanning) ervaart.

Een van de posities is die van de beschuldiger. 

In de Dramadriehoek is de beschuldiger een positie vanuit de aanklager. 

In het Process Communication Model is beschuldiger de positie in 2e graad stress vanuit twee persoonlijkheidstypes in ons.

Beschuldigen is de positie: ik ben okay en jij bent niet okay, want het is jouw schuld dat…

Beschuldigende woorden zijn dus uitingen van stressgedrag. 

Het gedrag is niet okay, maar voelt vaak wel okay voor de persoon die de beschuldiging uitspreekt

Beschuldigen gaat gepaard met al dan niet bewuste, interne overwegingen. 

Overwegingen om de beschuldiging vooral vaag en onbeduidend te houden, om de aandacht af te leiden van waar het om gaat, om ‘het straatje schoon te vegen’, om de discussie te verschuiven naar een ander onderwerp wat de beschuldiger goed uitkomt, om de ander buiten spel te zetten, om ‘whatever what’ het gewenste doel te bereiken.

En als je denkt dat beschuldigen altijd gepaard gaat met een woede-uitbarsting, dat is lang niet altijd het geval. 

Hieronder een paar uitspraken vanuit deze positie:

  • “In tegenstelling tot (namen) was ik daar niet bij betrokken. Uiteraard heb ik wel betrokkenheid gehad.” (toon: koel zakelijk)
  • “En daar heb jij last van…” (toon: koel vanuit afkeur over gebrek aan zelfredzaamheid)) 
  • “Het gemak waarmee mijn intenties in twijfel worden getrokken heeft mij diep geraakt.” (toon: koel, afkeurend op andermans gedrag)
  • “Als het me wat duidelijker verteld was, had ik er heus wel iets mee gedaan.” (toon: verongelijkt, stevig, de schuld bij de ander leggend)
  • “Ik kan niet anders dan de informatie geven die ik heb.” (toon: koel, zelfverzekerd, verantwoordelijkheid ligt bij de ander)
  • “Hoezo is dit mijn probleem.” (toon: arrogant, ben zelfredzaam)
  • “Wat doe je nou weer moeilijk. Dat heeft iedereen toch wel eens, dat het gewoon even niet lukt.” (toon: geergerd, veroordelend naar de ander)
  • “De organisatie gaat een andere kant op, dus ik zie mij genoodzaakt om daarvoor ruimte te maken.” (toon: afstandelijk beredenerend) 

En vanuit de omgeving kan de reactie zijn en daarop wordt ook gestuurd door iemand in de beschuldigersmodus:

“We zijn allang blij dat hij/zij in staat bleek om excuses aan te bieden.” (toon: opgelucht). 

 

Onderliggende thema’s

De onderliggende thema’s van beschuldiging zijn helder als je weet hoe de communicatie van de beschuldigersmodus te lezen. 

Want het leuke en interessante is, communicatie is te analyseren. 

Wij mensen hebben een aantoonbaar en voorspelbaar ‘waarom’ en ‘hoe’ achter wat we zeggen.  Met daarbij ook thema’s waar we mee hebben te dealen om uit stress te kunnen blijven. 

In bovenstaande situaties zijn er twee dominante types in ons ‘in the lead’ en spelen de dominante thema’s verantwoordelijkheid nemen en/of in verbinding blijven met mensen. Beter gezegd in het geval van de beschuldigersmodus: het niet dealen met deze thema’s.

En voor dat niet dealen met deze thema’s hebben mensen in de beschuldigersmodus een goede reden. Een beschuldigersgedrag is niet okay, maar kan op dat moment wel okay voelen, want ‘het is immers jouw schuld’ of ‘tja, je kan ook aanhaken aan mijn doel’.

Persoonlijk leiderschap vanuit inzicht en zelfreflectie

Herken je jezelf of iemand in jouw omgeving in wat ik beschrijf, weet dan dat persoonlijk leiderschap vanuit inzicht en zelfreflectie nodig is om dit stressgedrag aan te (willen) pakken. Bonus is om op de juiste wijze af te stemmen op de beschuldiger, waarmee hij/zij wordt uitgenodigd om uit de stressmodus te komen. 

Zodat er weer verantwoordelijkheid wordt genomen om in verbinding te blijven en er weer zaken gefixt worden vanuit een plezierige, creatieve samenwerking. 

En dan is de beschuldigersmodus ineens als sneeuw voor de zon verdwenen :-).

#stressdewerelduit #leiderschap #pcmworks #communicatie #stress #mindset

Categorie: Blog

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Contactgegevens

E-mail
info@hjtc.nl

Telefoon
06 21 81 94 11

Adres
Oudegracht 381
3511 PG Utrecht
(klik hier om een route te genereren via Google Maps)

Recente blogposts

  • Een existentiële leegte van gedachten – mening of feit? 24 november 2024
  • Elk begrepen woord is een wonder 4 april 2024
  • Beschuldigend gedrag is niet okay, maar voelt voor degene die beschuldigt vaak wel okay 29 februari 2024
  • Waarom ‘je kan me ook gewoon even helpen’ NIET werkt 23 februari 2024

Dus, HJTC!

Als je innerlijke balans wil, een soepele samenwerking, meer plezier; als je wil dat tijd geen issue meer is, communicatie zonder stress verloopt en jouw resultaten top zijn, dan kunnen wij jou begeleiden om dit te bereiken. En ook iedereen binnen jouw groep, team, bedrijf of organisatie.

Let’s go Ik ben nog niet overtuigd

Footer

Hetty Jansen Training & Coaching

Werkruimte individuele gesprekken
Oudegracht 381
3511 PG Utrecht

Werkruimte voor meerdere mensen/teams
Oudegracht 381 a/d Werf
3511 PG Utrecht

Snel & direct contact

E-mail
info@hjtc.nl

Telefoon
06 21 81 94 11

Praktische informatie

Privacyverklaring – Cookieverklaring
Ethische Beroepscode
Klachtprocedure
Algemene Voorwaarden

KvK 54010438
BTW NL001361714B15

HJTC op facebook HJTC op LinkedIn

© 2025 HJTC · made with ♥ by ILUZIE

PCM_Badges_Certified_Coach PCM_Badges_Certified_Trainer HJTC-NOBCOEACH logo - International Association for Communications in Healthcare - HJTC
Sorry, ook wij moeten je even lastig vallen met een cookiemelding. Om onze website zo goed mogelijk te laten werken, plaatsen we functionele & analytische (geanonimiseerde) cookies. We gaan uiteraard zorgvuldig om met de verzamelde gegevens. Lees meer in onze cookieverklaring.