Bemiddeling helpt om in een conflict de verschillende waarheden boven tafel te krijgen, te realiseren waardoor het komt en inzicht, respect en helderheid te krijgen ten aanzien van die waarheden.
Iedereen heeft zijn sterktes en zwaktes; er is geen sprake van beter of slechter.
Het inzicht in de persoonlijke mix in ieders persoonlijkheidsstructuur en het inspelen op de golflengtes en behoeftes levert praktische handvatten voor inzicht in persoonlijke drijfveren en percepties en een succesvolle individuele benadering van de ander vanuit diens voorkeuren.
Zonder stress kun je soepel contact maken met anderen.
Onder invloed van stress wordt dit vermogen tot variëren en afstemmen beperkt en communiceer je vooral op de wijze die van nature het beste bij je past. Dit resulteert in miscommunicatie en conflicten.
Het uiteindelijke doel van bemiddeling is om de waarheden dichter bij elkaar te brengen en tot een oplossing van het conflict te komen op een voor alle partijen bevredigende wijze.
Het Process Communication Model® is een perfecte tool gebleken om snel en effectief te leren om optimaal te communiceren in elke situatie.
“Zo blij met PCM en hoe wij hierdoor nu dus onze pubers beter kunnen begeleiden (meer zelfkennis, kennis van verschillen in behoeften en optimaal kunnen intunen op wat ze nodig hebben). Dat had voor mijzelf toen ik tiener was het verschil gemaakt. WOW dus, zo helder kan het in zo’n korte tijd worden!”
– Hellen van Vorden, Amsterdam
“Nooit gedacht dat ik met mijn collega, die heel anders in de wedstrijd zit en waarmee ik van nature conflicteer, zo constructief en effectief zou kunnen samenwerken. Dankzij HJTC hebben we onze afzonderlijke kwaliteiten optimaal in kunnen zetten en werd 1 + 1 niet 2, maar 3!
– B. van den Groenesteijn, Den Bosch