• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
HJTC logo 2021

HJTC

Hetty Jansen Training en Coaching

  • Home
  • Aanbod
    • Individuele Coaching
    • Bemiddeling
    • PCM Training
    • Teamontwikkeling
    • Workshops
  • Info
    • Over HJTC
    • Hetty Jansen-Verhagen
    • Process Communication Model®
    • Locaties
    • Links
  • Data
  • Inspiratie
    • Blogs
    • Podcasts
    • Artikelen
    • Quotes
    • E-books
  • Contact
  • Resultaatgericht
  • Op maat
  • Verrassend
  • Diepgaand
  • Effectief
  • Gedegen

Wat doe jij met een ‘dringend advies’?

5 oktober 2020 door Hetty Jansen-Verhagen

Gisteren las ik in de krant dat als wij Nederlanders te horen krijgen ‘Je moet springen’ we dan als eerste reactie hebben ‘Waarom?’.
Dit in tegenstelling tot de mensen in landen om ons heen die vragen ‘Hoe hoog?’ of ‘Nu?’.
Wij Nederlanders worden gezien als direct en eigenzinnig.

Nu hebben we afgelopen week een dringend advies gekregen van onze Minister President. Het dringende advies om ‘bijna overal waar je de hemel niet ziet een mond-neusmasker te dragen’.
Dus nee, niet overal. En nee, het moet niet.

Je voelt ‘m misschien al aankomen ….. is dit dringende advies helder voor eigenzinnige mensen?

Vandaag lees ik in de media en zeggen de mensen met wie ik in gesprek ben:
‘Het is maar een advies, toch?’
‘Van Dissel blijft bij zijn standpunt dat mondkapjes niet nodig zijn, dus ….’
‘Mondkapjes hebben zeker effect. Er zijn inmiddels allerlei onderzoeken die dat bevestigen. Waarom moeten we in Nederland altijd wachten op voldoende bewijs voordat we iets invoeren. De sterke toename van besmettingen laat niet toe dat we achterover leunen.’
‘Krijg ’t veel te benauwd met zo’n ding op’.
“Ik denk dat ik het wel ga doen, ja.” Dit is de uitspraak van Mark Rutte zelf toen hem gevraagd werd of hij zijn dringende advies gaat opvolgen.

“Een dringend advies dat inconsequenties in zich heeft
en voor meerdere uitleg vatbaar is,
verliest daarmee kracht.”

Ik liep vandaag even door de stad, want het zonnetje scheen en het waaide lekker hard en ik zag dat het dringende advies zeer afwisselend werd opgevolgd. Mensen met en zonder mondkapjes op in de buiten- en binnenruimtes. Mondkapjes onder de neus, boven de neus en onder de kin en bungelend aan een tas.
De uiteenlopende interpretatie van een dringend advies.

Wat doe jij met een dringend advies?

Wat is jouw perceptie van een dringend advies?
Wat is de reden dat jij een dringend advies opvolgt of even wacht totdat het een strikte maatregel is die repercussies kent?
Dit is in de praktijk bij ieder van ons verschillend en situatie afhankelijk.
We zitten allemaal anders in elkaar, nemen onze ervaringen mee in ons gedrag en we leven in verschillende maatschappelijke settings.

Maar of een dringend advies wordt opgevolgd is te beïnvloeden……

Hoe communiceer je wel een dringend advies?

Een dringend advies is een advies waarvan je wil als organisatie, als overheid dat dit advies in grote mate wordt opgevolgd. En het helpt als je jouw doelgroep optimaal kunt bereiken en motiveren om het resultaat dat je voor ogen staat te realiseren.
Daarvoor zijn in ieder geval drie zaken belangrijk:

  • helder beeld
  • de juiste taal
  • benoemen van het resultaat.

In Frankrijk wordt door de overheid, departementen en gemeenten beeld gebruikt. Onderstaande flyer is verspreid om het belang van een mondkapje duidelijk te maken.

De flyer legt feitelijk en op een eenvoudige wijze uit wat er met je in welke situatie gebeurt als je een persoon tegenover je hebt die in de fase zit waarin hij/zij het coronavirus kan overdragen, los van het feit of deze persoon verschijnselen heeft of niet.

Protégons-nous,-portons-tous-des-masques-Masker-verzoek-in-Frankrijk

Dit dringende advies spreekt tot de verbeelding. Als iedereen een masker op heeft, wordt de protectie tegen het virus verhoogd.

De KNMP, de beroepsorganisatie voor apothekers in Nederland heeft twee posters aan de apothekers beschikbaar gesteld.

Dringend verzoek tot dragen mondkapje - HJTC blog
Vriendelijk verzoek tot dragen mondkapje - HJTC blog

Het blijkt in de praktijk dat de rechter poster de juiste taal ‘spreekt’.
Het ‘vriendelijke verzoek’ in de rechter poster maakt de toon milder en geeft degene die het leest de mogelijkheid om zelf te kiezen en gemotiveerd een mondkapje voor te doen, of niet. Uit de gedragswetenschappen is bekend dat vanuit een positieve attitude de kans op samenwerking groter is. De opgestoken duim is daarbij ondersteunend. Je krijgt meteen het compliment en dus het goede gevoel als je het vriendelijke verzoek opvolgt.
Dat in tegenstelling tot de ‘let-op-vinger’ van de linker poster die een waarschuwende toon uitstraalt.

Helder beeld, de juiste taal en het duidelijk weergeven van het resultaat zijn mede-bepalend voor het wel/niet bereiken en motiveren.
Des te belangrijker worden deze drie elementen als mensen, zoals in deze tijd, onrust, onzekerheid en stress ervaren. Ons brein gaat dan in de vecht/vlucht/verstar-modus, wat onze blik letterlijk vernauwt en waardoor lontjes kort worden en ieder woord een emotionele ontlading kan veroorzaken.

“Are we communicating or just talking?”

Praten we of zijn we aan het communiceren met elkaar?
Het antwoord op deze uitspraak kan in tijden van crisis het verschil betekenen tussen overwinnen of verliezen.

Hetty Jansen, 5 oktober 2020

Bronnen:

NRC Handelsblad – 4 oktober 2020
FD – 4 oktober 2020
Volkskrant – 4 oktober 2020
NOS – 4 oktober 2020
KNMP
Gouvernement.fr

Categorie: Blog

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Contactgegevens

E-mail
info@hjtc.nl

Telefoon
030 2400056

Adres
Oudegracht 381
3511 PG Utrecht
(klik hier om een route te genereren via Google Maps)

Recente blogposts

  • De mens is als tomatensoep 14 januari 2023
  • Doen: duistere gedachten tackelen 28 december 2022
  • Het geheime ingrediënt van succesvolle teams 7 december 2022
  • Hoe zorgen we dat onze harde werkers niet omvallen? 22 oktober 2022

Dus, HJTC!

Als je innerlijke balans wil, een soepele samenwerking, meer plezier; als je wil dat tijd geen issue meer is, communicatie zonder stress verloopt en jouw resultaten top zijn, dan kunnen wij jou begeleiden om dit te bereiken. En ook iedereen binnen jouw groep, team, bedrijf of organisatie.

Let’s go Ik ben nog niet overtuigd

Footer

Hetty Jansen Training & Coaching

Werkruimte individuele gesprekken
Oudegracht 381
3511 PG Utrecht

Werkruimte voor meerdere mensen/teams
Oudegracht 381 a/d Werf
3511 PG Utrecht

Snel & direct contact

E-mail
info@hjtc.nl

Telefoon
030-240 00 56

Praktische informatie

Privacyverklaring – Cookieverklaring
Ethische Beroepscode
Klachtprocedure
Algemene Voorwaarden

KvK 54010438
BTW NL001361714B15

HJTC op facebook HJTC op LinkedIn

© 2023 HJTC · made with ♥ by ILUZIE

HJTC-Certified-Coach-PCM HJTC-Certified-Trainer-PCM HJTC-NOBCOEACH logo - International Association for Communications in Healthcare - HJTC
Sorry, ook wij moeten je even lastig vallen met een cookiemelding. Om onze website zo goed mogelijk te laten werken, plaatsen we functionele & analytische (geanonimiseerde) cookies. We gaan uiteraard zorgvuldig om met de verzamelde gegevens. Lees meer in onze cookieverklaring.OkayCookieverklaring