De onderzoeksdata zijn overduidelijk:
HOE we iets zeggen is belangrijker dan wat we zeggen.
Onderzoek van het Human Dynamics Laboratory van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) laat zien dat de manier waarop mensen binnen teams communiceren, de belangrijkste voorspeller is van succes. Ongeacht de sector of het team.
Sterker nog, deze communicatiepatronen zijn net zo significant als de factoren intelligentie, persoonlijkheid, competentie en de inhoud van het gesprek bij elkaar opgeteld.
Het klinkt misschien tegenstrijdig dat hoe we communiceren belangrijker is dan wat we communiceren. Toch laat het onderzoek van MIT binnen verschillende sectoren en teams zien dat de sleutel tot succes niet ligt in de inhoud van de gesprekken binnen het team, maar in de manier waarop we met elkaar communiceren.
Het oorspronkelijke artikel The New Science of Building Great Teams, gepubliceerd in de Harvard Business Review, zet de drie succesfactoren van effectieve communicatie op een rij. Deze factoren zijn te observeren, te kwantificeren en meetbaar.
En, misschien wel het belangrijkste: ze zijn te trainen!
1. Energie – hoeveel uitwisseling is er?
Met energie wordt het aantal verbale en non-verbale uitwisselingen tussen teamleden bedoeld. Een uitwisseling is een opmerking en een vorm van bevestiging hierop.
Face-to-face blijkt de meest waardevolle manier van communiceren.
In de toolbox van het Process Communication Model (PCM ) vind je communicatiekanalen, de fundamentele bouwsteen van communicatie en percepties van waaruit we contact maken, afgestemd op de verschillende persoonlijke voorkeuren.
De voorkeursmanier van communiceren en dus echt contact maken verschilt van persoon tot persoon.
In mijn blog over percepties geef ik daarover uitleg. https://hjtc.nl/contact-vanuit-een-open-mindset-plezierig-en-succesvol-samenwerken/
2. Betrokkenheid – balans in spreken en luisteren
Betrokkenheid laat de verdeling van energie tussen teamleden zien. Teams maken betere beslissingen als de energie gelijk verdeeld is over de teamleden, dus als iedereen ongeveer even veel praat als luistert. En als er primair geluisterd wordt om te luisteren i.p.v. om te reageren. Succesvolle teams bestaan uit teamleden die geïnteresseerd zijn in de denkwijze van de ander en daarover de communicatie aangaan.
3. Over de schutting kijken
Met over de schutting kijken wordt bedoeld: communicatie tussen teamleden en leden van andere teams. Succesvolle teams kijken vaker over de schutting dan teams die het minder goed doen. Delen is vermenigvuldigen.
Wat beïnvloedt teamsucces nog meer?
- Individueel talent en denkkracht dragen veel minder bij aan het succes van een team dan voorheen werd gedacht.
- De minst waardevolle vormen van communicatie zijn appen, sms-en en e-mailen.
- De beste leiders beschikken over human skills. Ze zijn ook mensgericht en hebben actieve, korte, inspirerende gesprekken. Ze beschikken over het vermogen om gemakkelijk op een ander af te stappen, luisteren meer dan ze praten en tonen een hoge betrokkenheid bij de gesprekspartner. https://hjtc.nl/return-on-human-investment-rohi/
Zo bouw je aan het succes van jouw team
PCM is een unieke tool voor zelfmanagement en om de wijze van communiceren (het ‘hoe’) van anderen te ontcijferen. Je krijgt in een PCM-teamtraject zelfinzicht en inzicht in elkaar. Je leert hoe je gedrag vanuit observatie kunt duiden en elkaars behoeften en sterke kanten herkent en benut. Je weet na afloop hoe je stressgedrag omzet in een plezierig gesprek en effectieve communicatie. Je kunt deze handvatten vervolgens dagelijks toepassen door elkaars ‘taal’ te spreken en gericht te motiveren. Zo bouw je betere relaties.
De brontekst van deze blogpost komt uit een artikel dat eerder verscheen op Next-Element.com, de website van mijn collega PCM-trainer en -coach Nate Regier.
Geef een reactie