LUISTEREN IN TIJDEN VAN CRISIS
Een gratis cursus voor jou – in 7 delen
Vandaag DEEL 7: “IK HOOR MEZELF EN LUISTER NAAR MEZELF”
Het afsluitende deel van deze cursus.
- “Ik draaf maar door, want het werk dat ik op school doe, doe ik nu vanuit huis en daar heb ik geen vaste werktijden en de mails van ouders wil ik op dezelfde dag beantwoorden” zegt een basisschool- leerkracht gefrustreerd.
- “Ik voel me na een dienst soms ziek van moeheid”, zegt de IC-verpleegkundige bedroefd.
- “Ik vind het niet meer dan normaal, ook al kost het me nu al mijn avonden, om ook specifiek aandacht te schenken aan hoe het met mijn medewerkers en hun gezinnen gaat nu iedereen vanuit huis keihard aan het werk is”, zegt de directeur bij een grote gemeente.
- “Ik verveel me dood. Ik baal enorm. Zonder collega’s en de afwisseling op mijn werk is het zo vreselijk saai allemaal”, zegt de webdesigner.
- “Ik heb geen idee waar ze willen dat ik me op focus”, zegt de IT-specialist vertwijfeld.
- “Alle opdrachten zijn op de lange baan geschoven. Ik wil wat doen, nu. Niemand zegt iets!” roept de salesmanager.
Ben jij ook iemand die zichzelf wel hoort en niet luistert naar wat je tegen jezelf zegt?
Wat herken jij van wat er in onderstaand lijstje staat?
- “Ik draaf maar door” en je draaft ondertussen door want er ligt veel werk op je te wachten.
- “Ik voel me ziek van moeheid” en je geeft jezelf niet de gelegenheid om echt uit te rusten.
- “Ik werk ook de avonden” en je gaat maar door want het moet gebeuren, vind je.
- “Ik verveel me dood” en je neemt geen verantwoordelijkheid.
- “Ik heb geen idee” en je bedenkt geen kaders.
- “Ik wil wat doen, nu” en je onderneemt geen actie.
Met deze zes cliënten gaat het niet goed. Als dit lang duurt stevenen ze af op een burn-out (1, 2 en 3) of een bore-out (4, 5 en 6).
Gelukkig is het nog niet zo ver. En er is een oplossing voorhanden: luisteren naar jezelf!
Luisteren naar jezelf
Luisteren naar jezelf is voor aardig wat mensen gemakkelijker gezegd dan gedaan. Voor mij ook.
Het vraagt bewustzijn over jezelf. Zoals bewustzijn van jouw dominante perceptie (weet je nog uit deel 5?).
Opdracht voor jou: bij welk nummer uit de lijstjes hierboven hoort welke perceptie; hoort welke bril waarmee de wereld in gekeken wordt; hoort welke waarde waar je met name hecht?
Spiek even op https://hjtc.nl/cursus-luisteren-in-tijden-van-crisis-deel-5-ik-hoor-je-en-ik-luister-naar-je/.
En luisteren naar jezelf vraagt ook bewustzijn over hoe jij gemotiveerd raakt.
Ben je met name intern gemotiveerd om iets te doen en heb je dus de neiging om maar door te gaan vanuit je verantwoordelijkheidsgevoel, het willen zorgen voor de ander of jouw toewijding en loyaliteit (1, 2 en 3)?
Of word jij met name extern gemotiveerd en reageer je dus bij voorkeur op een externe prikkel en word je onrustig als er geen prikkel is waar jij op aanhaakt, zoals luchtigheid en afwisseling, kadering en sturing, actie en uitdaging (4, 5 en 6).
Wat is dominant bij jou?
Luister eens naar jezelf.
Op het moment namelijk dat je doordraaft vanuit interne motivatie of onderprikkeld raakt door gebrek aan externe motivatie en je hier niet naar luistert en er dus niet iets aan verandert, ervaar je een onaangename spanning.
Interne motivatie kan leiden tot overspanning
Bij het doordraven vanuit interne motivatie is de onaangename spanning die ontstaat een gevoel van overspanning.
Hugo de Jonge, Minister van VWS zei in de persconferentie van gisterenavond (31 maart, NOS) dat hij waardering heeft voor de gedrevenheid van de mensen die werkzaam zijn in de zorg.
Die gedrevenheid is, zoals ik het bekijk in de situatie waarin we ons nu bevinden, een tijdbom. Waarom? Gedrevenheid is een karaktereigenschap die gekoppeld is aan interne motivatie. Een bewonderenswaardige eigenschap. Het vervelende is dat het neigt naar overspanning op de lange termijn. En dat is waar ik me ernstige zorgen over maak. Onze zorgverleners, die allemaal van nature interne motivatie dominant in hun persoonlijkheidsstructuur hebben – anders kies je geen beroep in de gezondheidszorg – moeten deze overspanning tijdens deze crisis nog lang, heel lang volhouden. Dat vraagt van iedere zorgverlener heel goed luisteren naar zichzelf om de balans goed te houden. En daar zijn ze van nature niet zo goed in vanuit hun verantwoordelijkheidsgevoel, toewijding en klaarstaan voor de ander. Gedrevenheid leidt tot een overhellende balans naar geven aan de ander; aan de goede zaak. Op korte termijn is dat vol te houden. Op lange termijn niet als je niet goed luistert naar jezelf. Oververmoeidheid en overwerktheid treden dan voorspelbaar op.
Externe motivatie kan leiden tot ontbreken van spanning
Bij het onderprikkeld raken door gebrek aan externe motivatie is de onaangename spanning het ontbreken van spanning.
Dit lees ik in de berichten van mensen die nu al wekenlang thuis achter de computer zitten of zich vervelen. Terwijl ze behoefte hebben aan luchtigheid en afwisseling, aan kadering en sturing, aan actie en uitdaging.
Zowel dus bij overspanning als bij het ontbreken van spanning ervaart de persoon die het betreft, afhankelijk van de dominante perceptie en wijze van motivatie, een gevoel van stress.
En daar wordt niemand vrolijk van.
We weten allemaal dat mensen onder stress primair reageren en niet helder kunnen denken met alle vervelende gevolgen van dien. Echt luisteren naar elkaar en elkaar begrijpen wordt dan lastig.
Stress omzetten in flow
Over stress wordt gezegd dat het slecht is voor je gezondheid. En dat is het ook als je erdoor energie verliest, als het een onaangename spanning veroorzaakt.
Als je jouw negatieve stresservaring beschouwt als een nuttige waarschuwing, als een signaal dat je belangrijke behoeften negeert, dan kan stress een aanknopingspunt zijn om beter naar jezelf te luisteren. Zodat je je kunt richten op wat voor jou betekenis heeft in het leven en dus goed is voor jouw gezondheid. Op het moment dat je je beslissingen baseert op het serieus nemen van stresssignalen, dan creëer je veerkracht en dan kom je in een flow. En dan ben je ook in staat om naar de ander te luisteren.
Als je goed luistert naar jezelf,
dan kun je jouw stresservaring transformeren
naar een toestand van veerkracht.
Dat vraagt bewustzijn.
Dat geeft flow.
En dan ontstaat er verbinding en vertrouwen.
Dus, als jij luistert naar jezelf, wat motiveert jou?
Waar krijg jij energie van?
Wat heb jij nodig in deze onzekere tijd om lekker in je vel te zitten?
Welke kwaliteiten heb jij in huis die je nu graag in wil zetten?
Neem dit serieus. Bespreek dit zo nodig met collega’s, met huisgenoten. Overleg over oplossingen.
Luisteren
Als je niet luistert naar jezelf kun je ook niet echt luisteren naar de ander.
Als je wel luistert naar jezelf heb je de energie om de ander te horen, naar de ander te luisteren en de ander echt te begrijpen.
Op deze wijze realiseer je veerkracht, een soepele samenwerking en bereiken we samen optimale resultaten.
Dit deel was de laatste ‘aflevering’ van de cursus “LUISTEREN IN TIJDEN VAN CRISIS” en ja, ik heb niet alles kunnen behandelen wat er te leren valt over luisteren.
Wat je wel hebt nu zijn de eerste inzichten en kennis over waarom echt luisteren naar jezelf en het begrijpen en afstemmen op elkaar zo belangrijk is in tijden van crisis.
Dus doe jezelf een plezier en pak er een element uit wat jou aanspreekt of wat je herkende in deze 7 delen en ga ermee aan de slag. En als je vragen hebt, stel ze me via info@hjtc.nl
Want mede door het echt kunnen luisteren naar jezelf en naar elkaar komen we samen in de modus te staan die ons helpt om goed en snel door deze crisis heen te komen.
Zorg goed voor jezelf en voor elkaar!
#leteenbeetjeopelkaarenletookopjezelf
Hetty
Hetty Jansen-Verhagen, HJTC
Utrecht, 1 april 2020
CIL – inleiding (7/7)
Linkedin / Facebook
Bron:
www.processcommunication.nl
Uitslag opdracht:
1 = perceptie feiten/gedachten
2 = perceptie gevoel
3 = perceptie mening
4 = perceptie reactie (leuk/niet leuk)
5 = perceptie reflectie
6 = perceptie actie
Geef een reactie