• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
HJTC logo 2021

HJTC

Hetty Jansen Training en Coaching

  • Home
  • Aanbod
    • Individuele Coaching
    • Bemiddeling
    • PCM Training
    • Teamontwikkeling
    • Workshops
  • Info
    • Over HJTC
    • Hetty Jansen-Verhagen
    • Process Communication Model®
    • Locaties
    • Links
  • Data
  • Inspiratie
    • Blogs
    • Podcasts
    • Artikelen
    • Quotes
    • E-books
  • Contact
  • Resultaatgericht
  • Op maat
  • Verrassend
  • Diepgaand
  • Effectief
  • Gedegen

Cursus LUISTEREN IN TIJDEN VAN CRISIS
Deel 7: “IK HOOR MEZELF EN LUISTER NAAR MEZELF”

“Ik draaf maar door, want het werk dat ik op school doe, doe ik nu vanuit huis en daar heb ik geen vaste werktijden en de mails van ouders wil ik op dezelfde dag beantwoorden” zegt een basisschool- leerkracht gefrustreerd. “Ik voel me na een dienst soms ziek van moeheid”, zegt […]

1 april 2020 door Hetty Jansen-Verhagen

LUISTEREN IN TIJDEN VAN CRISIS
Een gratis cursus voor jou – in 7 delen

Vandaag DEEL 7: “IK HOOR MEZELF EN LUISTER NAAR MEZELF”
Het afsluitende deel van deze cursus.

  1. “Ik draaf maar door, want het werk dat ik op school doe, doe ik nu vanuit huis en daar heb ik geen vaste werktijden en de mails van ouders wil ik op dezelfde dag beantwoorden” zegt een basisschool- leerkracht gefrustreerd.
  2. “Ik voel me na een dienst soms ziek van moeheid”, zegt de IC-verpleegkundige bedroefd.
  3. “Ik vind het niet meer dan normaal, ook al kost het me nu al mijn avonden, om ook specifiek aandacht te schenken aan hoe het met mijn medewerkers en hun gezinnen gaat nu iedereen vanuit huis keihard aan het werk is”, zegt de directeur bij een grote gemeente.
  4. “Ik verveel me dood. Ik baal enorm. Zonder collega’s en de afwisseling op mijn werk is het zo vreselijk saai allemaal”, zegt de webdesigner.
  5. “Ik heb geen idee waar ze willen dat ik me op focus”, zegt de IT-specialist vertwijfeld.
  6. “Alle opdrachten zijn op de lange baan geschoven. Ik wil wat doen, nu. Niemand zegt iets!” roept de salesmanager.

Ben jij ook iemand die zichzelf wel hoort en niet luistert naar wat je tegen jezelf zegt?

Wat herken jij van wat er in onderstaand lijstje staat?

  1. “Ik draaf maar door” en je draaft ondertussen door want er ligt veel werk op je te wachten.
  2. “Ik voel me ziek van moeheid” en je geeft jezelf niet de gelegenheid om echt uit te rusten.
  3. “Ik werk ook de avonden” en je gaat maar door want het moet gebeuren, vind je.
  4. “Ik verveel me dood” en je neemt geen verantwoordelijkheid.
  5. “Ik heb geen idee” en je bedenkt geen kaders.
  6. “Ik wil wat doen, nu” en je onderneemt geen actie.

Met deze zes cliënten gaat het niet goed. Als dit lang duurt stevenen ze af op een burn-out (1, 2 en 3) of een bore-out (4, 5 en 6).
Gelukkig is het nog niet zo ver. En er is een oplossing voorhanden: luisteren naar jezelf!

Luisteren naar jezelf

Luisteren naar jezelf is voor aardig wat mensen gemakkelijker gezegd dan gedaan. Voor mij ook.
Het vraagt bewustzijn over jezelf. Zoals bewustzijn van jouw dominante perceptie (weet je nog uit deel 5?).

Opdracht voor jou: bij welk nummer uit de lijstjes hierboven hoort welke perceptie; hoort welke bril waarmee de wereld in gekeken wordt; hoort welke waarde waar je met name hecht?
Spiek even op https://hjtc.nl/cursus-luisteren-in-tijden-van-crisis-deel-5-ik-hoor-je-en-ik-luister-naar-je/.

En luisteren naar jezelf vraagt ook bewustzijn over hoe jij gemotiveerd raakt.
Ben je met name intern gemotiveerd om iets te doen en heb je dus de neiging om maar door te gaan vanuit je verantwoordelijkheidsgevoel, het willen zorgen voor de ander of jouw toewijding en loyaliteit (1, 2 en 3)?
Of word jij met name extern gemotiveerd en reageer je dus bij voorkeur op een externe prikkel en word je onrustig als er geen prikkel is waar jij op aanhaakt, zoals luchtigheid en afwisseling, kadering en sturing, actie en uitdaging (4, 5 en 6).

Wat is dominant bij jou?
Luister eens naar jezelf.

Op het moment namelijk dat je doordraaft vanuit interne motivatie of onderprikkeld raakt door gebrek aan externe motivatie en je hier niet naar luistert en er dus niet iets aan verandert, ervaar je een onaangename spanning.

Interne motivatie kan leiden tot overspanning

Bij het doordraven vanuit interne motivatie is de onaangename spanning die ontstaat een gevoel van overspanning.
Hugo de Jonge, Minister van VWS zei in de persconferentie van gisterenavond (31 maart, NOS) dat hij waardering heeft voor de gedrevenheid van de mensen die werkzaam zijn in de zorg.
Die gedrevenheid is, zoals ik het bekijk in de situatie waarin we ons nu bevinden, een tijdbom. Waarom? Gedrevenheid is een karaktereigenschap die gekoppeld is aan interne motivatie. Een bewonderenswaardige eigenschap. Het vervelende is dat het neigt naar overspanning op de lange termijn. En dat is waar ik me ernstige zorgen over maak. Onze zorgverleners, die allemaal van nature interne motivatie dominant in hun persoonlijkheidsstructuur hebben – anders kies je geen beroep in de gezondheidszorg – moeten deze overspanning tijdens deze crisis nog lang, heel lang volhouden. Dat vraagt van iedere zorgverlener heel goed luisteren naar zichzelf om de balans goed te houden. En daar zijn ze van nature niet zo goed in vanuit hun verantwoordelijkheidsgevoel, toewijding en klaarstaan voor de ander. Gedrevenheid leidt tot een overhellende balans naar geven aan de ander; aan de goede zaak. Op korte termijn is dat vol te houden. Op lange termijn niet als je niet goed luistert naar jezelf. Oververmoeidheid en overwerktheid treden dan voorspelbaar op.

Externe motivatie kan leiden tot ontbreken van spanning

Bij het onderprikkeld raken door gebrek aan externe motivatie is de onaangename spanning het ontbreken van spanning.
Dit lees ik in de berichten van mensen die nu al wekenlang thuis achter de computer zitten of zich vervelen. Terwijl ze behoefte hebben aan luchtigheid en afwisseling, aan kadering en sturing, aan actie en uitdaging.

Zowel dus bij overspanning als bij het ontbreken van spanning ervaart de persoon die het betreft, afhankelijk van de dominante perceptie en wijze van motivatie, een gevoel van stress.
En daar wordt niemand vrolijk van.
We weten allemaal dat mensen onder stress primair reageren en niet helder kunnen denken met alle vervelende gevolgen van dien. Echt luisteren naar elkaar en elkaar begrijpen wordt dan lastig.

Stress omzetten in flow

Over stress wordt gezegd dat het slecht is voor je gezondheid. En dat is het ook als je erdoor energie verliest, als het een onaangename spanning veroorzaakt.
Als je jouw negatieve stresservaring beschouwt als een nuttige waarschuwing, als een signaal dat je belangrijke behoeften negeert, dan kan stress een aanknopingspunt zijn om beter naar jezelf te luisteren. Zodat je je kunt richten op wat voor jou betekenis heeft in het leven en dus goed is voor jouw gezondheid. Op het moment dat je je beslissingen baseert op het serieus nemen van stresssignalen, dan creëer je veerkracht en dan kom je in een flow. En dan ben je ook in staat om naar de ander te luisteren.

Als je goed luistert naar jezelf,
dan kun je jouw stresservaring transformeren
naar een toestand van veerkracht.
Dat vraagt bewustzijn.
Dat geeft flow.
En dan ontstaat er verbinding en vertrouwen.

Dus, als jij luistert naar jezelf, wat motiveert jou?
Waar krijg jij energie van?
Wat heb jij nodig in deze onzekere tijd om lekker in je vel te zitten?
Welke kwaliteiten heb jij in huis die je nu graag in wil zetten?
Neem dit serieus. Bespreek dit zo nodig met collega’s, met huisgenoten. Overleg over oplossingen.

Luisteren

Als je niet luistert naar jezelf kun je ook niet echt luisteren naar de ander.

Als je wel luistert naar jezelf heb je de energie om de ander te horen, naar de ander te luisteren en de ander echt te begrijpen.
Op deze wijze realiseer je veerkracht, een soepele samenwerking en bereiken we samen optimale resultaten.

 

Dit deel was de laatste ‘aflevering’ van de cursus “LUISTEREN IN TIJDEN VAN CRISIS” en ja, ik heb niet alles kunnen behandelen wat er te leren valt over luisteren.
Wat je wel hebt nu zijn de eerste inzichten en kennis over waarom echt luisteren naar jezelf en het begrijpen en afstemmen op elkaar zo belangrijk is in tijden van crisis.
Dus doe jezelf een plezier en pak er een element uit wat jou aanspreekt of wat je herkende in deze 7 delen en ga ermee aan de slag. En als je vragen hebt, stel ze me via info@hjtc.nl

Want mede door het echt kunnen luisteren naar jezelf en naar elkaar komen we samen in de modus te staan die ons helpt om goed en snel door deze crisis heen te komen.

Zorg goed voor jezelf en voor elkaar!
#leteenbeetjeopelkaarenletookopjezelf

Hetty

Hetty Jansen-Verhagen, HJTC
Utrecht, 1 april 2020
CIL – inleiding (7/7)
Linkedin / Facebook

Bron:
www.processcommunication.nl

https://www.ted.com/talks/kelly_mcgonigal_how_to_make_stress_your_friend?referrer=playlist-the_importance_of_self_care

Uitslag opdracht:
1 = perceptie feiten/gedachten
2 = perceptie gevoel
3 = perceptie mening
4 = perceptie reactie (leuk/niet leuk)
5 = perceptie reflectie
6 = perceptie actie

Categorie: Blog, Cursus LUISTEREN IN TIJDEN VAN CRISIS, hide

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Contactgegevens

E-mail
info@hjtc.nl

Telefoon
030 2400056

Adres
Oudegracht 381
3511 PG Utrecht
(klik hier om een route te genereren via Google Maps)

Recente blogposts

  • De mens is als tomatensoep 14 januari 2023
  • Doen: duistere gedachten tackelen 28 december 2022
  • Het geheime ingrediënt van succesvolle teams 7 december 2022
  • Hoe zorgen we dat onze harde werkers niet omvallen? 22 oktober 2022

Dus, HJTC!

Als je innerlijke balans wil, een soepele samenwerking, meer plezier; als je wil dat tijd geen issue meer is, communicatie zonder stress verloopt en jouw resultaten top zijn, dan kunnen wij jou begeleiden om dit te bereiken. En ook iedereen binnen jouw groep, team, bedrijf of organisatie.

Let’s go Ik ben nog niet overtuigd

Footer

Hetty Jansen Training & Coaching

Werkruimte individuele gesprekken
Oudegracht 381
3511 PG Utrecht

Werkruimte voor meerdere mensen/teams
Oudegracht 381 a/d Werf
3511 PG Utrecht

Snel & direct contact

E-mail
info@hjtc.nl

Telefoon
030-240 00 56

Praktische informatie

Privacyverklaring – Cookieverklaring
Ethische Beroepscode
Klachtprocedure
Algemene Voorwaarden

KvK 54010438
BTW NL001361714B15

HJTC op facebook HJTC op LinkedIn

© 2023 HJTC · made with ♥ by ILUZIE

HJTC-Certified-Coach-PCM HJTC-Certified-Trainer-PCM HJTC-NOBCOEACH logo - International Association for Communications in Healthcare - HJTC
Sorry, ook wij moeten je even lastig vallen met een cookiemelding. Om onze website zo goed mogelijk te laten werken, plaatsen we functionele & analytische (geanonimiseerde) cookies. We gaan uiteraard zorgvuldig om met de verzamelde gegevens. Lees meer in onze cookieverklaring.OkayCookieverklaring