Bedrijven zijn constant in beweging. Verandering is de enige constante wordt wel eens gezegd. De laatste stroming die door bedrijvenland gaat is Agile. Snel en wendbaar; wie wil dat nou niet.
Is de Agile manier van werken voor iedereen geschikt?
In deze serie van acht artikelen willen wij handvatten geven om iedereen aan boord te houden in een Agile omgeving. Want ieder individu heeft een specifieke combinatie en opbouw van zes persoonlijkheidstypes in zich. De voorkeursposities van die types zijn voorspelbaar bepalend voor het hoe en waarom van contact en motivatie. En zo worden stress en miscommunicatie ineens heel logisch én te voorkómen als je de inzichten en kennis hebt……
HET DROMER-TYPE in ons
“Als ik er zo over nadenk… ja, … Agile heeft goede elementen in zich. Agile zou, denk ik, nog beter werken als we niet een half uur per dag in een groep op commando naar elkaars informatie zouden hoeven luisteren.”
Ik hoor iemand roepen “STAND-UP”. Okay, maar dit weet ik toch al. Dit doen we iedere dag weer. Ik moet op commando vertellen wat ik gisteren heb gedaan en wat ik vandaag ga doen. Ik vraag me op dat moment vooral af hoe ik vanuit hun logica het beeld kan weergeven waar ik mee bezig ben en daar kom ik vaak zo snel niet uit.
Agile heeft veel rituelen. Zo pokeren we bij een planning-sessie om vast te stellen hoe groot de klus is. De bedoeling is dat je voor jezelf inschat hoe groot de klus is en de kaart laat zien met het overeenkomstige getal. Dat vind ik niet gemakkelijk om ‘on the spot’ te doen. Ik heb tijd nodig om dat goed uit te denken.
Ik weet niet of Agile werken wel bij mij past. We doen bijna alles met het team. Ik werk graag alleen. Dan heb ik alle ruimte om mijn creativiteit te laten stromen. Ik vind het prima om terugkerende taken op me te nemen. Die dingen vinden de meeste collega’s saai, ik niet.
Wanneer ik minder goed in mijn vel zit, dan trek ik me terug en start ik wel met dingen, maar maak die niet af.
Hoe houd je mij als ik dit laat zien aan boord in een Agile omgeving?
Wat ik nodig heb is eigen ruimte en een duidelijke kadering. Vertel mij wat je uitgezocht wilt hebben en wanneer het af moet zijn en dan komt dat prima voor elkaar.
En ik houd van brainstormsessies!
Eerder:
deel 1 – Is de Agile manier van werken voor iedereen geschikt?
deel 2 – het Promoter-type in ons
deel 3 – het Doorzetter-type in ons
deel 4 – het Harmoniser-type in ons
deel 5 – het Gestructureerd Denker-type in ons
Volgende week: deel 7 – het Rebel-type in ons
We zijn allemaal een variatie van elkaar en tegelijkertijd zit iedereen anders in elkaar. Waardoor voor iedereen iets anders werkt.
Door bewust te worden en daarmee los te komen van je eigen communicatievoorkeuren en aan te sluiten bij die van de ander, komt je boodschap beter over en motiveer je de ander op een wijze die bij de ander aankomt. Hiermee reduceer je stress bij jezelf en bij anderen.
Zo ontstaat er erkenning, begrip, dynamiek, flow. En daarmee bereik je samen zoveel meer.
Het Process Communication Model® is een praktisch instrument om deze wijze van communicatie (contact, motivatie, stressreductie) te realiseren.
Hetty Jansen-Verhagen en Peter von Rotz zijn beiden Europees gecertificeerd PCM-coach/communicatietrainer en stressmanagement-consultant.
Heb je vragen of wil je meer informatie?
Stuur een mailtje naar Hetty info@hjtc.nl of Peter peter@rcta.nl
Geef een reactie